TILL LINNEA

med Karin Blixt

Till Linnéa är ett brev till en förlorad vän. Den handlar om sorgens fysik. Tillsammans med publiken görs en enkel övning som visar hur gravitationen inte bara drar oss ned, men också håller oss uppe.








Text och framförande: Karin Blixt

Musik: Björn Knutsson

Längd: 25 min

Utvecklad på Teater Trixter 2020.

Premiär: Göteborgs internationella vetenskapsfestival 2021



Läs mer


MELLAN_RUM

med Karin Blixt

Karin 19 år, går till en spådam för att fåreda på om hon kan bli skådespelare. Det kan hon säger spådamen - och om det misslyckas passar hon bra i vårdsektorn.


Ett performance och pilotprojekt, skapat inom Com.Fusion, Förvaltningen för kulturutveckling, Västra Götaland.


Framförd av: Karin Blixt

Musik: Björn Knutsson

Rörelse: Minna Elif Wendin

Öga: Tina Lenne

Reflektioner/medskapare: Kulturarbetare i omsorgen och omsorgsarbetare i kulturen

Avslutande text, premiären: Lars Andersson

Foto: Jarle Hammer

Längd: 15 min


Mellan_Rum om är baserad på en kör av personliga erfarenheter från omsorgen och precis som inom omsorgen blandas ömhet, komik, allvar och kärlek.


Mellan_Rum lägger en grund för vidare samtal om konsten/kneget. Om omsorg och om hur vi ser på arbete.

På premiären på Litteraturhuset visades den tillsammans med samtal med Silvana Vretoska. Skyddsombudet från Göteborg som startade Hemtjänstupproret.

INGEBORGS MANIFEST

av Gilda Stillbäck och Petra Revenue

Ingmar Bergmans ord i kvinnlig skepnad.

Ingeborg är en demonisk regissör som aldrig tvivlar på sin egen begåvning.

Nu har hon samlat sina arbetskamrater för attberätta om nästa uppsättning,

en historia om tung manlighet i ett rum medröda tapeter. Dämonerna trilskas dock, Ingeborg hör ekon av tidigare kritiker,magen krånglar, skattemyndigheten jagar henne och det surrar i lokalen. Minnenaav ett otal ruskiga kärleksaffärer förföljer henne även om hon egentligen intealls är intresserad av någonting annat än verket.

Vi avslutade den årliga Bergmanveckan 2021 på Fårö och under våren harIngeborgs Manifest varit på turne.

Tack alla ni i publiken och alla fantastiskaarrangörer!


MIKAELA BLOMQVIST: ..."Allt skapande förutsätternågot mått av storhetsvansinne: en tro på att det man håller på med, att justdet man själv gör också kan bli till något meningsfullt för andra."Ingeborgs manifest" visar tänkvärt och underhållande att Bergmanskrångliga person inte förtar något av hans styrka. Detsamma gäller förstås förIngeborg själv. Konst handlar i slutändan inte om vem man är, utan om vad mangör.


KAI MARTIN: "... en kraftfull, vigoch omtumlande monolog"..."Laddningen är rummet är total. GildaStillbäck har från start publiken i sin hand..."Ingeborg är hela spannetfrån tillitsfull och förskräcklig, ödmjukt kärleksfull och uppfodrande tillfåfängt krävande och extremt självupptagen. Så blir en diabolisk kreatör ochgeni bättre som kvinna än som man…?  Med ”Ingeborgs manifest” gör PetraRevenue storstilad sorti från sitt Teater Trixter, den teater hon själv var medom att starta för 30 år sedan.


KULTURBLOGGEN: "Firma Revenue & Stillbäck harmed bravur dissekerat geniet, hens våndor och karisma"..."Experimentet att ge Ingmar Bergman kvinnlig kropp fungerar förträffligt.Efter trettio år på Teater Trixter slutar konstnärlige ledaren på grund avtidsbrist. Hon slutar med flaggan i topp."


PETER STENSON DANSKONST.COM:"Stillbäck, som är en förvandlingskonstnär, skiftar i stämning ochtemperament på en nanosekund. Hon kan blixtsnabbt gå till attack, jovialtdomptera publiken, samt förvandlas till ett veritabelt monster i närkamp med deså välbekanta ”dämonerna”.